חידוש טיפול שורש

חידוש טיפול שורש מבוצע לרוב כאשר טיפול השורש הקודם שבוצע לא הצליח להביא לריפוי הדלקת בשן, או במקרים בהם ישנה הישנות של הדלקת למרות הטיפול.

• טיפול שורש איכותי יכול לאפשר את שרידות השן למשך שנים רבות. אולם, גם שן שעברה טיפול שורש קפדני עלולה להראות סימנים ותסמינים של מחלה, כאשר הנפוץ מבינהם הוא כאב מתמשך שלא חולף לאחר סיום הטיפול.

• תסמינים של כאב או רגישות בשן עשויים להופיע גם חודשים או שנים לאחר סיום הטיפול.

• מקרים אלה ועוד יצריכו לעתים ביצוע של טיפול שורש חוזר.

לאחר ביצוע חידוש טיפול שורש יש צורך בשחזור כותרתי של השן, לרוב באמצעות מבנה וכתר.

ישנן מספר סיבות נפוצות המצריכות ביצוע חידוש טיפול שורש –

• עיכוב בביצוע שחזור כותרתי איכותי לאחר סיום הטיפול הקודם.

• שחזור כותרתי שאיננו מותאם היטב, ומאפשר חדירה של חיידקים מחלל הפה וזיהום משני של סתימת השורש הקודמת.

• זיהום שנותר בתעלות השורש למרות הטיפול.

• עששת משנית שהתפתחה עם הזמן וגרמה לזיהום מחודש בשן.

• תעלות שורש מפוספסות שלא טופלו במהלך הטיפול הקודם.

• אנטומיה מורכבת שלא איפשרה הכנה ואיטום של כל תעלות השורש.

• סדק או שבר בשן.

• חסימה בתעלת השורש שלא איפשרה הכנה ואיטום מלאים. לדוגמא – הסתיידות בקצה השורש, מכשיר שבור בתעלת השורש או סטייה מתוואי התעלה המקורי.

כיצד מבוצע חידוש טיפול שורש?

• חידוש טיפול שורש הינו טיפול מורכב שדורש מיומנות גבוהה ולרוב יהיה קשה יותר לביצוע בהשוואה לטיפול ראשוני.

• במהלך הטיפול על הרופא להסיר את השחזור הכותרתי (מבנה) בזהירות מבלי לפגוע בשן ולאתר את תעלות השורש וסתימת השורש הקודמת שבוצעה. כמו כן, יש לאתר את הסיבה לכישלון הטיפול הקודם ולטפל בה.

• לאחר מתן אלחוש מקומי והסרת שחזורים ישנים מהשן, הרופא פותח את השן מחדש על מנת להשיג גישה לסתימת השורש הקודמת.

• השן המטופלת מבודדת באמצעות סכר גומי, על מנת לאפשר סביבת עבודה נקייה, בטוחה וסטרילית ככל האפשר.

• סתימת השורש הקודמת מוסרת בזהירות, ותעלות השורש עוברות הכנה וחיטוי פעם נוספת.

• לרוב, כאשר מדובר בטיפול שורש קודם שנכשל עקב זיהום של סתימת השורש, יעדיף הרופא לבצע את הטיפול בשתי פגישות ולבצע חבישה של תעלות השורש עם תרופה אנטי-בקטריאלית.

• מכיוון שמדובר בטיפול מורכב וארוך יותר מטיפול שורש ראשוני, חשוב שיבוצע על ידי מומחה מיומן תחת מיקרוסקופ טיפולי וציוד מתקדם.